Skip to main content

Option untuk HO yang ingin berhenti kerja

Entry ini untuk adik adik Housemen yang berhasrat untuk berhenti kerja. Ini adalah pendapat saya daripada dulu sehinggalah hari ini (30 November 2018). Ia mungkin akan berubah pada masa akan datang mengikut situasi semasa,

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ramai adik adik doktor HO even MO yang tanya saya apa option pekerjaan yang mereka ada kalau diorang nak berhenti kerja. Even sampai sekarang.
Honestly speaking, NONE.
Korang boleh search kat internet macam macam peluang untuk medical grads yang resign, tapi realitinya untuk dapat, peluang TERLALU NIPIS. Terutama dengan keadaan ekonomi sekarang.
Kecuali kalau korang:
1) memang tak nak bekerja selepas resign
2) ada kabel untuk carikan kerja (which tak semestinya jamin sebab orang kabel tinggi pun susah nak dapat sekarang. Ini cerita cerita benar)
3) sanggup cuba benda baru dan join business. Ilmu medik korang sangat bagus digunakan dalam bidang suplimen. Kata tak suka orang yang takde ilmu pergi jual kan.
4) tak ada masalah kewangan
Jujur saya nasihatkan, JANGAN BERHENTI daripada kerja sekarang.
If not, awak akan keluar dari lembah kemurungan dan masuk ke dalam kemurungan yang lain.
One of HO yang saya tahu, berhenti kerja, ayah bagi duit RM500,000 (ayah baru bersara petronas), duit habis, now buat rempeyek dan suruh maknya yang jual.
Im not saying jual rempeyek itu benda tak bagus, tapi if you dont have good planning, resignning may not be a good choice for you.


Ini antara luahan EX HO yang dah resign dari group kitorang.

Ratio dia, kalau ada 10 orang yang resign, 4 orang rasa happy, 3 orang depressed semula dan 3 orang emosi fluctuates.

Bukan nak takutkan. But this is reality. So, macam yang saya beritahu seperti yang diatas, selagi anda bukan dalam kategori yang empat itu, dan masih belum terdesak sampai nak bunuh diri, DO NOT QUIT.

Comments