Skip to main content

[ikhlas..]

yang saya tahu
ikhlas itu ada 3 tingkat
tingkat pertama ikhlas kerana mahukan pahala
tingkat kedua ikhlas kerana mahukan syurga
tingkat paling tinggi ikhlas kerana cintakan pencipta
cintakan ALLAH...

suatu hari
rabiatul adawiyah meletakkan api di satu tangannya
dan air di tangan sebelah yang lain
kata dia
akan aku bakar syurga dengan api
akan aku siram neraka dengan air

kamu lakukan sesuatu kerana syurga dan takutkan neraka?
apa kata kalau syurga dan neraka itu tiada,allah tiadakan ia?
allah tidak ciptakan pun
jika begitu,kamu buat sesuatu kerana apa?
masih kerana syurga?
masih kerana bencikan neraka?

mahu atau tidak
suka atau benci
buatlah sesuatu kerana DIA!




p/s 1:saya dapat cerita ini dari buku KISAH CINTA DALAM AL QURAN...amal punya...baru terselak satu halaman..nampaknya perlu lebih telaah buku ini..banyak kisah menarik..:)
p/s 2:terfikir,kalau begitu salahkah harapan saya baru2 ini yang saya mahukan syurga allah?huhu

Comments