Skip to main content

[tarik tali]

Dengan namaMu Allah, aku bermula

wahai,
sakitnya bila tiada yang mengingatkan
rindunya bila tiada yang memuhasabah
futurnya diri bila tiada yang menguatkan

allah...allah...allah

serasanya diri yang dulu itu lebih baik
serasanya diri yang sekarang inilah yang paling hina

dosa yang tidak terhingga, amal yang tidak ke mana
ada hati mahu berkira kira
dengan Allah itu pula~!

allah...allah...allah

seorang adik saya memberitahu
kita buat dosa ini macam kita makan sambal belacan
pedas, tapi sedap. nak lagi, nak lagi. kan?
dia kata, usahalah cari Allah, seperti kita cari air untuk hilangkan pedas itu.

dia beri saya satu hadis
saya tak pernah baca dan dengar hadis ini
tapi, ia beri saya sesuatu

"sesungguhnya, setiap amalan ada masa masa rajin. dan tiap tiap masa rajin, ada masa masa futurnya. maka barang siapa yang futurnya menjurus kepada sunnahku, maka dia telah beroleh petunjuk. barang siapa pula yang futurnya menjauhi sunnahku, dia telah tersesat"

"mereka rela berada bersama orang orang yang tidak berperang, dan hati mereka telah tertutup, sehingga mereka tidak memahami (KEBAHAGIAAN beriman dan berperang) "
at taubah :47

allah, aku mahu faham erti KEBAHAGIAAN BERIMAN DAN BERPERANG untuk Engkau~!
allah, aku mahu cari cinta Engkau
dan aku mahu hina dosa ini di ampunkan Engkau~!

Comments